Oprowadzanie było okazją nie tylko do pogłębienia wiedzy na temat epoki Piastów, ale również do bezpośredniego obcowania z barokowymi wyobrażeniami średniowiecznych książąt. Obrazy zaprezentowane na wystawie charakteryzowały się bogatą symboliką i ikonografią, odwołującą się do dziedzictwa piastowskiego. Zwracano uwagę na liczne anachronizmy – szczególnie w przedstawieniach strojów czy elementów architektury.
Spotkanie miało także wymiar kulturotwórczy – wspomniano o znaczeniu dworów piastowskich jako ośrodków mecenatu artystycznego i literackiego. Przypomniano operę „Piastus” autorstwa Andreasa Gryphiusa oraz niemieckie tłumaczenia „Fraszek” Jana Kochanowskiego, które powstawały jeszcze za życia ostatnich Piastów.
Wśród ciekawostek znalazło się zestawienie słynnego obrazu Jana Matejki „Hołd Pruski” z monetami Fryderyka II Legnickiego – jednego z ostatnich przedstawicieli dynastii. Numizmaty, pochodzące ze zbiorów muzeum, stanowiły tło dla opowieści o wydarzeniach 1525 roku.
Wystawa ukazywała również materialne dziedzictwo dynastii – zamki, klasztory, fundacje i mauzolea, które do dziś są obecne w pejzażu Dolnego Śląska, stanowiąc nie tylko świadectwo historii, ale też ważny element lokalnej tożsamości i rozwoju turystyki.
Zwieńczeniem ekspozycji były współczesne fotografie Roberta Główczyka zestawione z XIX-wieczną poezją Josepha Christiana Damrotha, który w swoich lirykach przywoływał motywy piastowskich grobów i zamkowych wież jako narodowych miejsc pamięci.
Muzeum Tkactwa dziękuje wszystkim, którzy od maja do lipca odwiedzili wystawę, uczestniczyli w lekcjach muzealnych oraz kuratorskich oprowadzaniach. Ekspozycja została przygotowana w oparciu o zbiory własne muzeum oraz zbiory sióstr benedyktynek z Krzeszowa.
mw
FOTO: Piotr Oleniacz




